- Our Services
- Inclusion and Accessibility: support for students with disabilities and Specific Learning Disorder (SLD)/learning disabilities
Inclusion and Accessibility: support for students with disabilities and Specific Learning Disorder (SLD)/learning disabilities
ServiziThe University of Verona supports students with disabilities and Specific Learning Disorder (SLD)/learning disabilities from enrolment to graduation by providing them with the support they need to effectively participate in the educational activities of the University.
Our University has chosen to promote a culture of inclusion, valuing diversity and enhancing the strengths of each person, providing training tailored to each individual’s needs through specific auxiliary aids and services.
The Inclusion and Accessibility unit works closely with the Rector’s Delegate for Equal Access to Education, the Scientific Committee for Inclusion, the representatives of Schools and Departments, and the Equal Opportunities Commission.
The services we provide are detailed in the Guide to Services.
Who it’s for
This service is intended for students enrolled in degree programmes, professional master programmes, PhD programmes, individual modules, schools of specialisation, exchange programmes, as well as all students participating in the admission tests for limited access degree programmes, in the following cases:
- disability, supported by specific medical documentation from a medical commission, pursuant to Law no. 295/1990 and/or Law no. 104/1992
- specific Learning Disorder (SLD)/learning disabilities, provided the student has been diagnosed with such disorders by the National Health Service or by specialists or approved institutes, in accordance with Law no. 170/2010
- temporary disability or invalidity, supported by a medical certificate, and resulting from accidents, surgery, hospitalisations, prolonged illness, or other clinical conditions that prevent the student from attending classes
How to request the service
To request the service please provide the Inclusion unit with a certificate of disability (pursuant to Law no. 104/92) and/or invalidità civile, or the diagnosis of Specific Learning Disorder (SLD)/learning disabilities, and the certificate of invalidity issued by healthcare authorities (subject to renewal every 3 years, unless it has permanent validity). Copy of a valid identity document, tax ID number and IBAN must also be attached.
Students from other countries will need to submit a certificate of disability or SLD/learning disabilities issued by healthcare authorities in their country of residence, accompanied by a sworn translation into Italian or English.
To schedule a preliminary interview please request an appointment by email inclusione.accessibilita@ateneo.univr.it.
Notices
Services
Documents
- Indicazioni sugli adattamenti alle attività didattiche nei confronti di studentesse e studenti con disabilità e/o DSA
-
Indicazioni sui possibili adattamenti applicabili alle attività didattiche, incluse le prove d’esame
Comunicazione Senato Accademico - Febbraio 2023 - Possibile didattica a distanza per studentesse e studenti con disabilità, DSA, o altre condizioni mediche - IT | 135Kb | 08/02/2024
Modello richiesta per la fruizione di lezioni in streaming e/o registrate - IT | 16Kb | 01/03/2024
Comunicazione Senato Accademico - Ottobre 2022 - Adattamenti alla didattica nei confronti di studentesse e studenti con disabilità e/o DSA - IT | 129Kb | 08/02/2024
- Guide to Services Inclusione and Accessibility
-
- Dove siamo
-
L'Unità operativa Inclusione e Accessibilità si trova presso il Polo Zanotto, palazzo di Lettere, al piano terra, accanto alla portineria.
L'accesso può avvenire dal Chiostro di San Francesco, via San Francesco 22, oppure dal vialetto antistante la mensa universitaria.
Accedendo dal Chiostro di San Francesco, appena entrati nel palazzo di lettere, svoltare a sinistra. Accedendo dal vialetto antistante la mensa universitaria, dopo il vano scale e gli ascensori svoltare a destra.
Giunti nel corridoio, dopo la portineria, sulla sinistra e di fronte all'aula T.5, è collocato il front office (stanza T.07). Sempre sulla sinistra, poco più avanti è collocata l'aula studio (stanza T.08).
- DM 5669/2011
-
Decreto ministeriale attuativo della L. 170/2010
- LEGGE 30 marzo 1971, n. 118
-
Conversione in legge del decreto-legge 30 gennaio 1971, n. 5, e nuove norme in favore dei mutilati ed invalidi civili.
- LEGGE 15 ottobre 1990, n. 295
-
Modifiche ed integrazioni all'articolo 3 del decreto-legge 30 maggio 1988, n. 173, convertito, con modificazioni, dalla legge 26 luglio 1988, n. 291, e successive modificazioni, in materia di revisione delle categorie delle minorazioni e malattie invalidanti.
- Legge 5 febbraio 1992, n. 104
-
Legge-quadro per l'assistenza, l'integrazione sociale e i diritti delle persone handicappate.
- Legge 28 gennaio 1999 n. 17
-
Integrazione e modifica della legge-quadro 5 febbraio 1992,n. 104. per l'assistenza, l'integrazione sociale e i diritti delle persone handicappate.
- Legge 8 ottobre 2010 , n. 170
-
Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico.
- Linee Guida CNUDD 2024
-
- ACCORDO 25 luglio 2012
-
Accordo tra Governo, Regioni e Province autonome di Trento e Bolzano su «Indicazioni per la diagnosi e la certificazione dei Disturbi specifici di apprendimento (DSA)». Accordo, ai sensi dell'articolo 4, del decreto legislativo 28 agosto 19
- Comitato scientifico per l'inclusione e l'accessibilità
-
Il Comitato contribuisce alla definizione delle politiche di Ateneo a favore degli studenti in relazione alle diverse tipologie di disabilità e ai disturbi specifici dell'apprendimento (DSA), evidenziandone i potenziali bisogni e le possibili strategie di azione.
- Rete dei docenti referenti per l'inclusione e l'accessibilità
-
- Attività fisiche adattate e inclusive
-
Pagina web dedicata alle attività motorie e sportive, svolte presso le strutture universitarie, rivolte a persone con disabilità.
- Committee for Equal Opportunities, Employee Wellbeing and Non-Discrimination at Work - CUG
-
The CUG has advisory and monitoring functions, with the aim of promoting a culture of equality, improving employee wellbeing, and tackling discrimination. The CUG, which works in collaboration with the Confidential Counsellor, currently runs a Counselling service.
- Consigliera di fiducia
-
Il/La Consigliere/a è chiamata a prevenire, gestire e aiutare a risolvere i casi di mobbing, di molestie sessuali, di discriminazione e di disagio lavorativo che hanno luogo nell’ambiente di studio, ricerca e lavoro, portati alla sua attenzione.
- Psychological support at ESU
-
The assistance and psychological help service is a free support activity for the person in solving problems of various kinds, which is achieved through interviews with expert psychologists. The service is free.
- disMappa per Verona accessibile
-
Il progetto disMappa si occupa dal 2012 di valorizzare il centro storico di Verona tramite la mappatura di luoghi ed eventi accessibili alle persone che si spostano su sedie a rotelle.
- ATV - accessibilità ai servizi di linea urbani
-
- Trenitalia - Assistenza alle persone con disabilità o mobilità ridotta
-
- Comune di Verona - Accesso a ZTL o corsie preferenziali per disabili
-
- Comune di Verona - servizi per persone con disabilità
-
- Fondazione Arena di Verona - agevolazioni per persone con disabilità
-