- Info Covid
- Coronavirus - Info Studenti
Coronavirus 'Phase Three' - Info for Students
Latest updates from the University of VeronaDIDATTICA 22/23: si torna in presenza
L’Università di Verona promuove la didattica attiva come strumento di crescita personale, tramite l’apprendimento esperienziale e il ritorno alla socialità della vita universitaria.
L’Ateneo intende comunque fare tesoro delle esperienze maturate in questi anni di pandemia, e proseguirà la propria attività di supporto a forme sperimentali di didattica innovativa anche a distanza. Verrà anche incrementato il supporto alle attività di tutoraggio, per dare ulteriore sostegno alle nuove coorti di studentesse e studenti che hanno subito le difficoltà formative derivanti degli anni COVID.
Saranno specificamente tutelati studentesse e studenti in situazioni di limitazione agli spostamenti per effetto di disposizioni nazionali di contrasto al COVID.
Verranno inoltre presi in adeguata considerazione, come anche in passato, i possibili bisogni di studentesse e studenti in situazioni particolari di fragilità, per condizioni di disabilità o disturbi di apprendimento, pur ribadendo che la presenza in aula costituisce uno dei principali veicoli di inclusione, e va quindi incentivata.
Ogni docente, in modo coordinato e coerente al percorso formativo peculiare di ciascun corso di studio, individuerà le modalità di supporto didattico più adeguate, che potranno comprendere tutte le forme di didattica, comprese quelle a distanza. Le modalità scelte saranno pubblicate nella pagina web di ciascun insegnamento.
Le aule saranno utilizzate al 100% della capienza e sarà necessaria la prenotazione del posto in aula tramite app, con le stesse modalità utilizzate lo scorso anno.
Dall’inizio di ottobre, esami di profitto e di laurea si svolgeranno esclusivamente in presenza. Per i casi di positività al COVID, il docente individuerà, se possibile, delle date di recupero. In caso contrario, valuterà l’opportunità di svolgere una verifica a distanza.
Rimane confermato, come sempre avvenuto dall’insorgenza della pandemia COVID-19, che queste indicazioni potranno essere modificate sulla base di quanto disposto dalle autorità preposte, laddove l’evoluzione della situazione sanitaria lo renda necessario al fine di tutela della salute di tutta la comunità accademica.
INFO FOR STUDENTS - A.Y. 2021/2022: lectures, exams and Green Pass requirements
As far as exams and graduation sessions are concerned, in accordance with the MUR note of 6 January, “Evoluzione del quadro epidemiologico - svolgimento con modalità a distanza delle prove, delle sedute di laurea e degli esami di profitto”, the Communication of 7 January from the Rector’s Delegate for Teaching to the Chairs of Teaching Committees [allegato 1], and taking into account both the requests of the Student Council, the Chairs of Teaching Committees and the Department QA Officers, and CoReCo meeting of 10 January, the University’s Covid-19 Task Force hereby encourages lecturers to show flexibility in the way they conduct their courses (in person or at a distance) for the months of January and February. However, when considering possible changes to the way in which examinations and/or graduation sessions are held, which have been previously established with the sole aim of ensuring maximum safety, it is necessary that the academic calendar remains unchanged in order to avoid delays for students, who are advised to check the University website regularly for updates in this regard.
In order to enable students to take exams remotely from home, in light of the current epidemiological situation, the Task Force has therefore changed the relevant form “Richiesta di esame o sessione di laurea o diploma a distanza”, also allowing the following categories to request to take their exams at a distance:
- students who have a serious and proven Covid-related health condition;
- those who reside more than 80 km from the location of their degree programme ("non-local" students according to Regional Council resolution no. 809 of 22/06/2021), for oral exams only, to be held in January and February 2022. This is aimed primarily at ensuring the safety of students who must take long journeys using public transport, and at the same time ensuring that examinations can be administered efficiently and smoothly.
Priority access to lectures at the University of Verona will be granted to students with disabilities and/or SLD, provided that they book their seat in advance via the UNIVR Lezioni app. Users will be able to book their priority access from 48 hours before students without priority access.
Please follow the steps below to book a priority seat:
- Submit the relevant request form to inclusione@ateneo.univr.it together with the medical documents certifying your invalidity and/or LSD condition (this must be done only once, at the beginning of the academic year);
- Book your seat via UNIVR Lezioni app, and select the priority status when the relevant window is shown (please note that you will need to repeat this step each time you wish to attend a lecture).
E.g.: once priority access has been granted, a student wishing to attend the lecture on 1 October at 12:00 noon can book via the app from 12:00 noon on 25 September (whereas students without priority access can only book from 12:00 noon on 27 September).
PLEASE NOTE: students with priority access who do not book a seat during the dedicated window period may still do so at a later date. In this case, however, they will be subject to the general access rules set out in the Guidelines on teaching - academic year 2021-2022. The activation of priority access is not immediate, and requires technical time to assess the documentation and enter it into the system. The outcome will be communicated by email within 10 days of the application being submitted.
For further information and FAQ: App UNIVR LEZIONI
The Green Pass/Covid certificate requirement – either ‘Basic’ or ‘ Enhanced’ depending on the age of the individual concerned (from 15 February 2022) – shall also apply to students (including those from other institutions with which there are University agreements in place - e.g. Accademia delle Belle Arti di Verona) wishing to access University facilities and premises. Checks on Covid certificates will continue to be carried out by staff authorised by the Rector, in the usual manner.
Please note that external users who wish to access University spaces and premises in order to:
- attend graduation ceremonies and final examinations (for PhD programmes, Postgraduate Specialisation programmes, Professional Master’s degrees, and advanced and professional development courses);
- attend events, films, conferences, exhibitions or any other initiative open to the public, both indoors and outdoors;
- access university libraries;
must have, from 12 years of age, an 'enhanced' Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde rafforzata’) and wear an FFP2 face mask.
The vaccination requirement shall apply from 15 February 2022 to students doing health-related internships, in accordance with Law no. 3 of 21/01/2022 converting Decree Law no. 172/2021 (in force since 26/01/2022).
Please note that failing to comply with the vaccination requirement will result in the student being unable to gain access to the facilities where practical work placements and internships are to be held. Checks on Covid certificates will be carried out by the relevant degree programme Directors/Presidents/Coordinators, before the start of the internship; the managers of the facilities where the practical internships take place can carry out spot checks on students by asking them to show their ‘Enhanced’ Green Pass/Covid certificates.
Lecturers and teaching staff employed by the University are reminded that, in order to be able to check Green Pass/Covid certificates, they must be authorised by the Rector; please complete the relevant form (please see: ‘Useful documents’ > ‘Modulo delega ai docenti per verifica Green Pass’ on https://www.univr.it/it/coronavirus-info-docenti) and send it to the Rector’s Office (rettorato@ateneo.univr.it).
From Monday 18 October 2021, all study spaces, as well as classrooms, can be used – esclusively for study – provided that students wear a face mask at all times.
Following cases of Covid-19 among students at the University of Verona and in relation to the current pandemic, the University’s Covid-19 Task Force considers it necessary to reintroduce, as of 9 December and until further notice, a ban on eating food inside University premises such as classrooms, study spaces, libraries, meeting rooms and laboratories.
Please follow ALL of the public health measures in place to reduce the risk of infection, such as wearing a face mask, keeping a safe distance from others at all times, avoiding gatherings, cleaning hands, booking a seat in the classroom and registering your seat number when attending a lecture.
When carrying out University sports activities, the relevant guidelines drawn up by the University must be followed and complied with.
In the light of the current epidemiological situation and the regulations on self-isolation and quarantine, the University’s Covid-19 Contact Person, Dr. Debora Brocco, announces as :
- should you test positive, please get in touch with your GP and follow the instructions about self-isolation. Positive cases should also establish whether they have been in close contact (i.e. without wearing a face mask, for more than 15 minutes, at a distance of less than 2 metres) with other students or university staff in the 48 hours preceding their positive swab or the onset of symptoms. If this is the case, they will need to recommend that they follow the quarantine procedures set out in the Circular of the Ministry of Health no. 9498 of 04/02/2022;
- those who had been in close contact with a positive case will need to follow the quarantine procedures set out in the Circular of the Ministry of Health no. 9498 of 04/02/2022 based on their vaccination or recovery status. If you are in doubt about how to deal with a particular situation (e.g. if you’re sharing your home with a positive case and you cannot self-isolate), ask your GP.
At present, it is no longer necessary to contact the University’s Covid-19 Contact Person to report all positive cases, or close contacts with a positive case, particularly if these are related to one's private life; however, dr. Brocco will be available to answer specific queries, or if you need to report positive cases in the workplace, or in the framework of teaching and learning activities (especially lab activities).
Contact details: e-mail: debora.brocco@univr.it tel: +39 045/8027683 – +39 347/8337833.
Please note that only those who have been in contact with someone who has tested positive, without wearing a face mask, for more than 15 minutes, at a distance of less than 2 metres, will be regarded as a ‘close contact’. This means that you will NOT be regarded as a ‘close contact with a positive case’ if you have been in contact - during a lesson and while wearing a face mask - with someone who has tested positive
UNIVR STUDENTS ABROAD
Although educational trips have been suspended until the end of the health emergency as a result of the public health measures taken by the Italian government to tackle the pandemic, it is still possible to travel abroad to carry out periods of study or training, provided that these take place within the framework of the international mobility calls for applications issued by the University of Verona. The European Commission, in particular, has stressed the importance of mobility between EU member states and - after the forced interruption in March/April 2020 - has encouraged the resumption of the Erasmus+ programme, as soon as the public health situation allows. Travel outside the European Union and the Erasmus+ Programme is also allowed, but in this regard the situation is much more complex and needs to be considered country by country.
This depends on each Host Institution and the health situation in the destination country. Generally speaking, the mobility period may take place as follows:
- in person/on site: the learning activities take place in the destination country, with the student physically present, or taking part remotely while staying in the destination country;
- blended mobility: the learning activities take place both remotely with the student taking part from home, and on site in the destination country;
- virtual mobility (remotely/online only): the learning activities take place entirely remotely, with the student taking part in the activities from their country of residence without them needing to travel to the destination country in person.
Please check the Info for Students web page regularly for updates on teaching and learning activities at the University of Verona.
Before departure, please check with the Host Institution whether the conditions for mobility are met, whether the conditions in the country of destination are sufficient to ensure the safest possible stay, and whether there are any restrictions for travelers from Italy. It will then be necessary to find out about the regulations in force, any obligations linked to Covid-19 preventive measures (e.g. obligation to be tested before departure and/or undertake a period of quarantine once in the destination country).
We also recommend that you register on the website Dove siamo nel mondo, a service managed by the Unità di Crisi, which is the structure of the Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation whose task is to assist Italian citizens and protect the national interest in emergency situations abroad. Once at your destination, it is then important to inform the Host Institution of your arrival and the University's International Office in Verona, following the procedures in place for each type of mobility programme.
Information on insurance and health insurance coverage for mobility students can be found in the Handbook for Outgoing Students – Erasmus+ for Study, pag. 8.
Please note that each student may consider taking out a private health and travel policy that provides additional cover for any costs incurred as a result of the Covid-19 health emergency (medical expenses, flight cancellations, unforeseen events, etc.). For more information in this regard, please contact the International Student Union.
If the conditions in the country of destination are such as to prevent you from regularly carrying out your mobility period abroad and attending the scheduled training activities, you can interrupt the mobility and return to Italy. Depending on each Host Institution, it may be possible to continue to attend Distance Learning activities remotely, but to avoid any misunderstandings, please make sure you know these aspects and procedures (e.g. Distance Learning courses and the relevant examination methods) before your mobility.
In any case, you will need to inform the University's International Office well in advance of the intention or need to interrupt your stay abroad, so as to be able to return to Italy in full knowledge of these aspects and those regarding the payment of your mobility grant. Before returning home, in any case, please check the relevant safety guidelines laid down by the Italian Government by filling in the questionnaire available at: https://infocovid.viaggiaresicuri.it/.
Please find below a list of institutional websites where you can find useful information.
- Viaggiare sicuri: this website provides information and guidance on the restrictive measures adopted in each country, together with contact details of the Italian embassies and consulates on site;
- Information for safe travels within the EU;
- Webpage dedicated to travels within the EU during the Covid-19 pandemic (by the European Commission)
- Dove siamo nel mondo: website on which Italian citizens are recommended to register before departure so that they can be reached in case of emergency;
- List of Italian consulates and embassies abroad (see also: CRUI web page) and Updates and information from Italian consulates and embassies.
- Italian citizens returning from abroad and foreign citizens in Italy - FAQs
- Covid-19 task force of the Italian Ministry of Foreign Affairs, tel: +39 06 36225 email: unita.crisi@esteri.it
- FAQs: regularly updated web page of the Italian Ministry of Foreign Affairs, following entry into force of the Order of the Ministry of Health of 20/3/2020, the Order of the Ministry of Health and Ministry of the Interior of 22/3/2020, and Prime Ministerial decree (DPCM) of 22 March 2020.
University’s administrative offices are available for students in blended mode, i.e. partly at a distance and partly on site. You can get in touch with them by phone during the usual telephone reception opening hours.
If you specifically need to contact the University's International Office, please call the Office during the telephone reception opening hours (Monday to Friday, from 9 am to 1 pm) or contact them via the Service Desk.
INFO STAGE E TIROCINIO
A chiarimento di quanto precedentemente comunicato dall’Unità di Crisi in data 7 aprile 2021, si specifica che rientrano tra le attività didattiche pratiche anche le attività esperienziali di tutti gli anni di corso, con riferimento specifico a laboratori didattici, escursioni ed esercitazioni, compresi i tirocini pratici, nel rispetto delle disposizioni di sicurezza.
Per quanto riguarda i tirocini, si dispongono le seguenti regole:
- è possibile effettuare tirocini in presenza in tutte le aree, anche nelle zone rosse, in base alle disposizioni fornite dai Comitati Regionali Universitari, a condizione che l'azienda ospitante sia nelle condizioni di accogliere la/il tirocinante garantendo la sicurezza, superando le disposizioni assunte dai Collegi didattici;
- è garantita la possibilità di effettuare tirocini in presenza per i corsi di studio, anche post lauream, di area sanitaria;
- è possibile effettuare tirocini in presenza nelle scuole, ovviamente secondo le regole dell’organizzazione della didattica in presenza/a distanza in vigore nella zona interessata.
Si specifica, ai fini della compilazione delle autocertificazioni richieste per gli spostamenti nelle zone arancioni e rosse, che gli spostamenti per effettuare i tirocini in presenza rientrano tra quelli necessari per permettere lo svolgimento delle attività formative in presenza.
Resta inteso che è preferibile scegliere lo svolgimento dei tirocini in modalità “a distanza” in particolare nelle zone rosse, nei casi in cui gli obiettivi previsti per il tirocinio lo consentano.
Tutte le precedenti istruzioni sono valide anche per i tirocini extracurriculari (rivolti ai neolaureati), salvo diverse disposizioni stabilite dalle Regioni in cui si svolgerà il tirocinio extracurriculare.
Tali disposizioni sono applicabili dal momento della pubblicazione (8 aprile 2021).
Con riferimento a quanto indicato nel comunicato dell’Unità di crisi del 12 marzo, si specifica che è facoltà dei singoli Collegi Didattici autorizzare l’effettuazione in presenza di:
- attività didattiche pratiche (esercitazioni/laboratori), che non possano essere differite né svolte efficacemente a distanza, tenendo in considerazione:
- la numerosità delle persone coinvolte;
- le dimensioni dell’aula/laboratorio/palestra in cui l’attività deve essere svolta;
- la possibilità di rispettare tutte le misure igienico-sanitarie adottate all’interno degli spazi universitari;
- tirocini (esterni o interni, in corso o di prossima attivazione) che non possano essere differiti né svolti efficacemente a distanza, garantendo le condizioni di sicurezza secondo i protocolli previsti dagli allegati 18 e 22 del DPCM 2 marzo 2021, in ambito universitario, e secondo i protocolli aziendali conformi all’allegato 12 del DPCM 2 marzo 2021, in caso di tirocini esterni. Per la realizzazione in presenza di questi tirocini è in ogni caso necessaria l’autorizzazione da parte del tutor (accademico, nel caso di tirocinio interno, o aziendale, nel caso di tirocinio esterno).
Tutte le attività didattiche curricolari delle Università (lezioni teoriche e pratiche, esami di profitto e di laurea, tirocini) potranno essere erogate solamente a distanza, ad eccezione dei corsi per i medici in formazione specialistica, i corsi di formazione specifica in medicina generale, le attività dei tirocinanti delle professioni sanitarie.
Dal 3 giugno 2020 i tirocini curriculari potranno essere svolti a distanza, in presenza o in modalità mista, senza vincoli prestabiliti di percentuale di lavoro a distanza/in presenza, compatibilmente con la disponibilità della struttura ricevente. Il soggetto ospitante dovrà garantire che l’organizzazione degli spazi nei propri locali sia tale da ridurre al massimo il rischio di prossimità e di aggregazione, e che vengano adottate tutte le misure organizzative di prevenzione e protezione, contestualizzate rispetto alle specifiche attività da svolgere, avendo particolare riguardo alle specifiche esigenze delle persone con disabilità.
Nel caso di tirocini presso le strutture del nostro Ateneo, l’autorizzazione all’accesso e il rispetto delle disposizioni di distanziamento fisico e di adozione delle misure di prevenzione spetteranno al docente responsabile dell’attività di tirocinio, analogamente a quanto disposto per assegnisti, borsisti e dottorandi.
Resta inteso che, qualora nessuna delle modalità precedenti fosse praticabile, potrà essere consentito, previo accordo con il docente/tutor, lo svolgimento di attività alternative, secondo quanto eventualmente disposto dai collegi didattici di riferimento.
Le indicazioni di cui sopra potranno essere revocate, modificate o prorogate in conformità al mutare delle disposizioni fornite dalle autorità competenti.
In ottemperanza a quanto previsto nel DPCM del 4 novembre 2020, e a quanto disposto dal Comitato Regionale di Coordinamento delle Università del Veneto, riunitosi lo stesso giorno, oltre che in considerazione dell’attuale quadro epidemiologico e dell’appartenenza del Veneto alla “zona gialla”, si comunica che possono proseguire in presenza, oltre alle lezioni e agli esami dei primi anni di ciascun corso di studio (a meno che una diversa modalità di erogazione della didattica sia stata concordata), anche le attività esperienziali di tutti gli anni di corso, con riferimento specifico a laboratori didattici, escursioni ed esercitazioni, compresi i tirocini pratici, nel rispetto delle disposizioni di sicurezza.
Al fine di armonizzare le scelte dell’Ateneo veronese anche con quelle fatte dal Comitato Regionale Universitario Lombardo, nonostante l'unità di crisi si fosse precedentemente espressa, in merito alla possibilità di effettuare i tirocini in zona rossa, riconoscendo la sola possibilità di effettuazione in modalità “a distanza”, ad eccezione dei tirocini dei corsi di studio di area sanitaria, per i quali era prevista la possibilità di effettuarli anche in presenza, ora si dispongono le seguenti regole:
- è possibile effettuare tirocini in presenza in tutte le aree, anche nelle zone rosse, in base alle disposizioni fornite dai Comitati Regionali Universitari, a condizione che l'azienda ospitante sia nelle condizioni di accogliere la/il tirocinante garantendo la sicurezza;
- è garantita la possibilità di effettuare tirocini in presenza per i corsi di studio, anche post lauream, di area sanitaria;
- è possibile effettuare tirocini in presenza nelle scuole, ovviamente secondo le regole dell’organizzazione della didattica in presenza/a distanza in vigore nella zona interessata.
Si specifica, ai fini della compilazione delle autocertificazioni richieste per gli spostamenti nelle zone arancioni e rosse, che gli spostamenti per effettuare i tirocini in presenza rientrano tra quelli necessari per permettere lo svolgimento delle attività formative in presenza.
Resta inteso che è preferibile scegliere lo svolgimento dei tirocini in modalità “a distanza” in particolare nelle zone rosse, nei casi in cui gli obiettivi previsti per il tirocinio lo consentano.